Kostnaden för att inte ha bra ljudmiljö i skolan är enorm! Bullret har inte bara en dålig effekter på hälsan utan vi lär även ut ett beteende där barnen hela tiden måste höja rösten för att göra sig hörda. Dessutom blir det svårare att tillgodogöra sig undervisningen.
Bra akustik har ofta den effekten att det får personer att bli tystare. Det för också med sig många andra positiva effekter: bättre hälsa, bättre undervisningsresultat och vi skickar inte ut barn i samhället som har fått lära sig att de inte ska lyssna. Vi behöver införa högre krav på skolornas ljudmiljö, dessutom behövs övervakning så att kraven efterlevs!
Tänkvärt:
- Undervisning är ett samspel mellan den som talar och dem som lyssnar och man ska inte bara lyssna utan komma ihåg det man hör också.
- Ett rum kan hjälpa till att komma ihåg! Det blir lättare att minnas om rummens karaktär skiljer sig åt.
- Det man minns hänger även samman med ljudmiljön. Det finns undersökningar där man testat hur mycket försökspersoner kommer ihåg i olika miljöer.
- Man kommer ihåg cirka 20 procent sämre om det är bakgrundsbuller än om det är tyst. I en ny studie har det visat sig att skillnaderna vid inlärning i dålig akustik blir ännu större mellan dem som har bra och dåligt arbetsminne.
- Det räcker inte med att höra, man måste kunna lyssna utan ansträngning.
- De som har det svårast i skolan får det ännu värre när ljudmiljön är dålig.
- Det är vanligt med röstproblem hos lärare – särskilt för kvinnor.